پشتیبانی واتساپ
موانع مدیتیشن

موانع مدیتیشن کردن

دسته بندی :مدیتیشن تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹

موانع مدیتیشن چیست و آیا موانع مدیتیشن را تجربه کرده اید؟ ما در مدیتیشن سنتر توصیه هایی برای چند موانع مشترک مدیتیشن که در افراد دیده میشود را از منابع معتبر جهان گرد آوری کرده ایم که امیدواریم مسیر مدیتیشن کردن را برای شما عزیزان هموار کند. در درجه ی اول باید بدانیم که هرکسی وقتی که میخواهد مدیتیشن را شروع کند با موانع رو به رو میشود و این کاملا طبیعی است. در مدیتیشن سنتر ما به شما کمک میکنیم تا موانع رو بشناسیم و در غلبه به اونها به شما کمک کنیم. در اینجا به 12 مانع مشترک مدیتیشن بین افرادی که میخواهند مدیتیشن کنند اشاره شده و راهکارهایی برای رفع این مشکلات داده شده که امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.

1.آیا درست انجامش میدهم؟

یکی از موانع شایع مدیتیشن بین همه ی تمرین کنندگان همین سوال ساده است.ما همه بارها این سوال را از خودمان میپرسیم و این سوال مشترک بین همه ی افرادی است که مدیتیشن میکنند از آماتور تا پیشرفته. “شک” بطور اجتناب ناپذیری همیشه اتفاق می افتد و این کاملا طبیعی است ولی مشکل اصلی زمانی است که ما باور کنیم اشتباه انجامش میدهیم و این ما را به ناامیدی در ادامه دادن تمرینات میرساند. یادمان باشد هیچ اهمیتی ندارد که افکار حول محور چه موضوعاتی میچرخند, آنها فقط و فقط فکر هستند و زمانی که تمرکزمان از روی نفس ها پرت شد ما فقط باید در لحظه ی فهمیدن این حواس پرتی دوباره به آرامی تمرکز رابه نفس ها برگردانیم. اگر این کار را کردی , دارید درست انجامش می دهید مدیتیشن سنتر به شما گارانتی میده 😊.

2.انگیزه

یکی دیگر از موانع مدیتیشن داشتن انگیزه است.انگیزه برای مدیتیشن کردن همیشه ثابت نیست و با گذر زمان میتواند عوض شود و تکامل پیدا کند و مثلا از یک انگیزه ی ساده ی سر درآوردن از اینکه مدیتیشن چیست؟ و چرا باید مدیتیشن کنیم؟ به انگیزه های پیچیده تری مثل افزایش توانایی در قوه ی تصمیم گیری تکامل پیدا کند. شاید شمایی که همین الان دارید این مقاله رو می خوانید کاملا میدانید چرا میخواهید میدیتیشن کنید و با چه انگیزه ای در مدیتیشن سنتر هستید. برای بعضی ها انگیزه این است که که یک روتین جدید بسازند و زندگیشان را با مدیتیشن در بیامیزند و برای بعضی های دیگر شاید افزایش در تمرکز و آرامش و شفافیت ذهن باشد . انگیزه ی شما هرچی که باشد باید بدانید که در جای درستی هستید و کار درستی دارید انجام میدهید.

3.بی قراری

بی قراری یکی از موانع اصلی مدیتیشن است. بی قراری میتواند در شکل های بسیار متفاوتی خودش را نشان بدهد. میتواند یک بدن باشد که نمی خواهد آرام بگیرد و مرتبا تکان میخورد یا میل به حرکت کردن دارد یا ممکن است یک ذهن بیش از حد فعال باشد یا بیش از حد شلوغ یا ذهنی که مدام با خودش حرف میزند و اینکار را هرگز متوقف نمی کند. یک ذهن بی قرار یا بدن بی قرار هرکاری می کند بجز اینکه در این لحظه باشد و در حال زندگی کند. نفس عمیق بکشید و نگران نباشید مدیتیشن هست که این بی قراری ها را کمتر و کمتر کند و به ذهن یا بدن بیاموزد که در “الان” و تحت کنترل باشد. ” باش

4.شک

شک کردن هم یکی از موانع مشترک بین همه ی افرادیه که مدیتیشن می کنند. وقتی ذهن شک می کند و افکار شک مثل : دارم درست انجامش میدم؟ آیا واقعا تاثیری داره؟ و… در ذهن نقش میبندد خیلی وسوسه کننده می شود که این شک ها را باور کنیم و این افکار یکم قابل باورتر و مهم تر از بقیه افکار می شوند . درست در همین لحظه هست که ما باید یک قدم به عقب بر داریم و یکم از این شک ها و فکرها فاصله بگیریم و باورشان نکنیم و در محاصره ی آنها در نیایم. فقط بدون قضاوت نظاره گرشان شویم و اجازه بدهیم که ناپدید شوند…

5.حالا کجا بشینم؟

خب این سوالیه که خیلی ها از خودشان میپرسند. اینجا خوبه؟ اونجا خوبه؟ ولی جالب است که بدانید مدیتیشن را در حالت ایستاده و دراز کش هم می شود انجام داد و اصلا یک مدیتیشن داریم به اسم “مدیتیشن در پیاده روی”  اگر فعلا نخواهیم وارد معقوله ی مدیتیشن در حال دویدن شویم😊. ولی برای خیلی ها ممکن است که چالش برانگیز باشد که یک مکان مناسب برای مدیتیشن کردن پیدا کنند در اینجا یک نکته مفید وجود دارد: نحوه نشستن کمر بستگی زیادی به موقعیت نشیمنگاه دارد. بنابراین ، اگر نشیمنگاه را کمی رو به جلو خم کنیم ، به کمر کمک می کند بدون هیچ گونه تلاشی آن موقعیت را حفظ کند و همچنین به شما اجازه می دهد شانه ها کاملاً شل شوند تا وزن دست ها و بازوها را که بر روی پاها قرار گرفته اند را احساس کنید. و دوباره یاداوری میکنیم که ممکنه به علت شرایط جسمانی هر فرد موقعیت راحت نشستن برای هرکس متفاوت باشد و این خود شما هستید که تعیین میکنید در کدام موقعیت مدیتیشن کنید.

6.به خواب رفتن

یکی دیگر از موانع مدیتیشن به خواب رفتن در طول تمرینات مدیتیشن است.در هنگام مدیتیشن برای خیلی ها پیش می آید که کم کم  به خواب میروند و این کاملا نرمال است. پس زیاد نگران نباشید اگر گاهی در چند هفته اول در طول مدیتیشن خوابتان ببرد ولی اگر بیش از حد اتفاق میوفتد برای مدیتیشن کردن یک ساعت دیگر در طول روز را انتخاب کنید یا قبل از مدیتیشن صورتتان رو با اب سرد بشورید.

7.بی صبری و خشم و ناراحتی

این نوع احساسات از موانع شایع در مدیتیشن هستند.این دسته از احساسات خیلی شایع هستند و ما انسان ها همیشه سعی در سرکوب آن ها داریم در حالی که با سرکوب آن ها را برای مدتی از بین میبریم ولی باز با شدت بیشتری ظاهر می شوند. ما میخواهیم بجای اینکه این احساسات رو نادیده بگیریم یا سرکوب کنیم به آن ها با محدودیت اجازه حضور بدهیم. وقتی که صبرتان تمام شده یا عصبانی هستید به احساساتتان اقرار کنید و آن ها رو نادیده نگیرید. اجازه بدهید فضا داشته باشند تا ظاهرشوند حل شوند تا زدوده شوند.

8.نگرانی

هرچه می خواهید اسمش را بگذارید بگذارید ، خواه نگرانی باشد یا اضطراب یا این که آن را به عنوان یک گرفتگی در قفسه سینه ، دلشوره ، یا شاید سردرد توصیف می کنید یا ذهن بسیار ناآرام باشد ، یا روی یک فکر یا احساس خاص گیر کرده باشد. نگرانی می تواند زندگی ما را تا حدی تغییر بدهد که برای مردم در زندگی هیچ چیز به جز نگرانی و استرس باقی نماند. اگر حین تمرینات مدیتیشن نگرانی را تجربه کردید بدانید که این خیلی طبیعی است. نگرانی هم  مثل بقیه احساس ها یکی از احساسات انسانه که ما نمیخواهیم بدون آن زندگی کنیم چرا که نگرانی خیلی احساس حیاتی برای بقا ما است ولی به حد معقول.

9. بی حالی

بی حالی و غم احساست طبیعی هستند که ممکن است در طول مدیتیشن اتفاق بی افتند و حتی ممکن است به اندازه ی چند قطره اشک گریه کنید در حالی که مدیتیشن میکنید. وقتی در مدیتیشن شما اقرار به یک تجربه ی درد ناک می کنید و میپذیرید و میگذارید که دور و دور تر شود ,همین احساسات ممکن است به احساس رهایی منتهی شوند . اگه احساس غم یا بی حالی کردید مشکلی نیست. فقط به مدیتیشن ادامه بدهید.

10.برنامه ریزی

بدون برنامه ریزی زندگی ما و یا دنیا ی ما چطور می شد؟ پراز هرج و مرج و بی برنامگی و بی قانونی. پس برنامه ریزی اصلا بد نیست و این توانایی خیلی خوبی است که باید از آن استفاده کنیم. ممکن است در طول تمرینات مدیتیشن ذهن منحرف شود بر روی یک ایده و یا یک برنامه و حتی ایده های جدید به ذهنتان برسد و برای آن برنامه بریزید. اگر چنین موقعیتی را تجربه کردید بگذارید که این ایدها بروند و تمرکز را به آرامی به مدیتیشن برگردانید.

11.سخت تلاش کردن

بعضاً این احساس را داریم که ما بیش از حد به خودمان فشار می آوریم و بیش از حد تلاش می کنیم ، به طوری که حتی فضا برای تنفس باقی نمیگذاریم. ما حتی چارچوب یا فرصتی را برای تجربه کردن چیزی که باید لذت بخش باشد, باقی نمیگذاریم. ما اینجایم که تجربه ی لذت بخشی را داشته باشیم اینجایم که آرامش بیشتری را تجربه کنیم نه مشغله ای به مشغله های دیگر افزوده کنیم. راحت و ریلکس باشید…

12.تلاش کافی نکردن

دسته مقابله کسانی هستن که تمرینات رو زیاد جدی نمیگیرند و تلاشی نمی کنند که در مسیر قرار بگیرند و با ثبات و پویایی کافی مسیر را طی کنند و ما به این دسته از عزیزان توصیه میکنیم که مزایای مدیتیشن یا مزایای مدیتیشن روزانه رو بخوانند تا با همت و تلاش بیشتری تمرینانی که مدیتیشن سنتر از منابع روز جهان گرداوری کرده را انجام بدهند.

.

.

با عشق

دیدگاه کاربران

1 دیدگاه

47 نفر در حال مدیتیشن