پشتیبانی واتساپ
زمان مدیتیشن

زمان مدیتیشن

دسته بندی :مدیتیشن تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹

بهترین زمان مدیتیشن چه ساعتی است؟ تاثیر مدیتیشن در شب بهتر است یا در روز؟ چگونه زمان مناسبی برای مدیتیشن پیدا کنم؟ با وجود یک زندگی پر از مشغله اصلا میشود به مدیتیشن هم فکر کرد؟ اگه این سوال ها ذهن شما را به خودشان مشغول کرده اند این مقاله در مدیتیشن سنتر برای شما نوشته شده است. پس با ما همراه باشید.

تمام مقاله ی زمان مدیتیشن به صورت پادکست شنیداری

چگونه زمان مناسب را پیدا کنیم؟!

همانطور که در مقالات قبل توضیح دادیم هیچ زمان فوق العاده ای برای انجام مدیتیشن وجود ندارد و یکی از مزیت های مدیتیشن این است که هر زمان که شما راحت بودید و با لایف استایل شما تطابق داشت را میتوانید انتخاب کنید.

در ادامه ما شیش مرحله را توضیح میدهیم که به کمک شما می آید تا بهترین زمان مدیتیشن منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید.

ما همیشه کاری برای انجام دادن داریم حتی موقعی که سرکار نیستیم. بیاید نگاهی به رفتار خودمان بندازیم.از سر کارکه به خانه برمیگردیم تمامی فکرهای محیط کار را به خانه منتقل میکنیم. حتی در هنگام غذا خوردن که باید از هر لقمه ی آن لذت ببریم , فکرما درگیر کار است و وقتی هم که داریم با خونواده وقت می گذرانیم به این فکر میکنیم که چطور مشکلات کاری را حل کنیم و پول بیشتری در بیاوریم و حتی اگر تایمی هم وجود داشته باشد با شبکه های اجتماعی و یا تلوزیون پر می شود. حالا بماند که این روزها اینستاگرام تبدیل به بزرگترین سرگرم کننده ی ما شده و اگر اسکرین تایم گوشیتان را چک کنید میبینید که حداقل 1تا2 ساعت را در اینستاگرام سپری کرده اید و هیچ چیزی هم بدست نیاورده اید.

پس ما همیشه کاری برای انجام دادن داریم. این کاملا قابل درک است که زندگی هر فرد پر از مشغله های شخصی مثل قرارهای کاری یا درسی , گزارش دادن ها, سفرهای کاری, روابط عاطفی و اجتماعی که نیاز به مراقبت دارند و … هست و اکثر این موارد هم قابل مذاکره نیستند. پس انعطاف پذیری یکی از بهترین راه حل ها برای زندگی اجتماعی و پیچیده ی ماست. تا اینجا ما به سوال آیا با یک زندگی شلوغ هم می شود مدیتیشن کرد جواب دادیم و فهمیدیم هرکس میتواند 5تا 15 دقیقه را در طول روز به مدیتیشن کردن اختصاص دهد.

حتی شلوغ ترین برنامه ها هم ده دقیقه ی خالی دارند.

بهترین زمان برای مدیتیشن کی است؟!

برای تاثیر گذار بودن مدیتیشن باید مثل یک جلسه کاری از قبل برنامه ریزی شده به آن نگاه کنید که حتما باید به آن جلسه به موقعه برسید نه هر موقعه که حس و حالش بود سمت مدیتیشن بروید. فکر کنید قرار است توی آن جلسه ترفیع بگیرید…نیم ساعت زودتر در جلسه حاظر میشوید 😊. در اینجا 6 مرحله برای یافتن زمان مدیتیشن مناسب توسط مدیتیشن سنتر گردآورده شده :

1.زمان مدیتیشن را برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای زمان مدیتیشن ممکن است کمی غیررمانتیک باشد ولی برنامه ریزی برای زمان مدیتیشن یعنی مدیتیشن برای شما اهمیت دارد و باید جز برنامه ای اصلی زندگیتان قرار بگیرد. نوشتن یک برنامه با دست روی کاغذ قدرت عجیبی دارد و ذهن را وا میدارد تا آن برنامه را حتما انجام بدهد. با نوشتن برنامه زمان مدیتیشن شما به آن متعهد می شوید و همچنین به خودتان میگویید که آنقدر برای سلامت و ذهن خودتان ارزش قایل هستید که زمانی برای خودتان اختصاص بدهید. این به شما حس “رضایت از خود” و “سودمند بودن” میدهد.

2.زمانی را انتخاب کنید که کمترین مشغله را دارید.

یعنی در آن زمان شما کمتر حواس پرت میشوید و ذهنتان فعاله برای یادگیری. ما در مدیتیشن سنتر پیشنهاد میکنیم که اول صبح را( اگر برای زندگی شخصیتان مناسب هست) در نظر داشته باشید قبل از اینکه شانسی برای غرق شدن در مشغله های روز داشته باشید و هنوز خسته ی کار روزانه نشده اید. بعد از غروب خورشید هم میتواند تایم خوبی باشد چون همه ی کارهایی که باید انجام میداد را انجام داده اید و میتوانید به خودتان بپردازید. در هر صورت زمان مدیتیشن باید مطابق با سبک زندگی شما باشد.

3. شکاف های زمانی برنامه های روزانه را پیدا کنید.

نیاز به گفتن ندارد که امروزه چقدر زندگی ها پر از مشغله شده است که پیدا کردن زمان آزاد در آن سخت شده است ولی ما در مورد 2 یا 4 ساعت در طول روز صحبت نمیکنیم ما فقط 5 تا بیست دقیقه زمان برای مدیتیشن نیاز داریم که برای خودمان باشیم و به بهداشت روانمان کمک کنیم. من مطمینم که 5 تا بیست دقیقه زمان را همه ی ما در طول روز میتوانیم پیدا کنیم که به مدیتیشن اختصاص بدیم.

4.به برنامه زمان مدیتیشن خودتان متعهد باشید.

به زمانی که برای مدیتیشن پیدا کرده اید و به روی کاغذ آورده اید متعهد باشید. همونطور که قبلا اشاره کردیم: تصور کنید که این زمان مدیتیشن برای اختصاص داده شدن به یک جلسه رسمیه کاری است که حضور شما برایتان منافع بسیاری را به ارمغان میاورد. یادتان باشد که ممکن است واقعه ای اتفاق بیوفتد که آن زمان را از دست بدهید مثل یک تلفن ناخواسته… انعطاف پذیر باشید و در همان روز یک تایم دیگر به جلسه کاریتان برسید.

5.فقط و فقط در لحظات اورژانسی تمرین مدیتیشن را کنسل کنید یا زمان مدیتیشن را عوض کنید.

این یکی از حساس ترین نکاتی است که باید یاد بگیریم. ما باید مرز بین ” اورژانسی” و ” شبه اورژانسی” را تشخیص بدهیم و بعد تصمیم بگیریم. برای این منظور این سوالات را از خودتان بپرسید:

آیا میشود بعد از چند دقیقه مدیتیشن به آن مشکل رسیدگی کرد؟ بله! پس مدیتیشن را ترک نکنید.

اگه همین الان موقعیتی که پیش آمده را برای چند دقیقه رها کنم به شهرت من لطمه میزند؟ خیر! پس مدیتیشن را ترک نکنید و اول مدیتیشن کنید.

آیا مدیتیشن امروز میتواند به ذهن من کمک کند که تصمیم بهتری برای این موقعیت پیش آمده بگیرم؟ بله. پس مدیتیشن کنید.

6. در هر صورت مدیتیشن کنید و به زمان مدیتیشن خود متعهد باشید.

حتی اگر عوامل حواسپرتی خیلی زیاد هستند و مشغله ها فشار زیادی روی شما گذاشته اند بازهم مدیتیشن کنید و بدانید که مدیتیشن کردن با حواس پرتی, بهتر از مدیتیشن نکردن است. اگر به هر علتی زمان مدیتیشن خود را را از دست دادید اصلا نگران نباشید و در جلسه ی تمرینی بعدی خودتان را به مسیر برگردانید و احساس گناهتان را با اضافه کردن زمان به جلسه بعدی جبران نکنید.این کار تاثیری ندارد و حتی از دوره جدایتان میکند.روی همان تایم قبلی به مسیربرگردید. مدیتیشن تمریناتی برای کل طول زندگی است پس به اندازه ی کافی تایم برای جبران داریم. ما هم در مدیتیشن سنتر به کمک شما می آییم که هرچی بیشتر به توسعه ذهنی و فردیتان دست پیدا کنید.

🤍

🤍

🤍

با عشق❤️

38 نفر در حال مدیتیشن